Hrek : CS : A CS hanyatlsa |
CS : A CS hanyatlsa
2006.10.22. 12:03
Ezen a hten lesz nmi olvasni val nektek, hiszen a bit-tech.net-en egy rvidnek egyltaln nem nevezhet tanulmny jelent meg a Counter-Strike-rl s annak "hanyatlsrl". Ryan Garside irta a cikket...Hosszu...de hiszen nem msrl van sz mint a kedvenc jtkunkrl.
rdemes korrekt s rtelmes hozzszlsokat rni a tmban, hiszen a legjobb hozzszlk kommentjeit egy kln hrben kzz tesszk, hogy mindenki lssa Mi itthon miknt vlekednk errl a tmrl.
Ismerjtek meg a Counter-Strike trtnett s kialakulst a kamrtl a Steam-ig. Kellemes olvasgatst.
Bevezets
A Counter-Strike mr j ideje az FPS jtkok kirlynak tekinthet. Egy olyan jtk, aminek a professzionlis e-sport hvei hdolnak s ebbl kifolylag az tlag jtkosok szmra is kiugrsi lehetsget jelenthet, egy olyan jtkk ntte ki magt, amirt vilgszerte rengetegen rajonganak s hatalmas tmegeket mozgat meg. Ez a kzssg az ami egyre csak nt, s nt mg meg nem jelent az utd, a Counter-Strike:Source, ami megosztotta ezt a hatalmas kzssget. Sokakat rtelemszeren megfogott az j minden eddiginl kprztatbb grafikai s fizikai engine, a tbbieknek azonban az egyszer letisztult jtk jelent mg mindig nagyobb rmet. A Counter-Strike kzssge jelentsen megosztott, ezzel a cikkel pedig pont arra prblunk rmutatni, hogy pontosan mit hozhat a jv a „legjobb” multiplayer jtk szmra, amit egsz trtnelme sorn sikerlt els zben tnylegesen kt rszre szaktani. Kszljetek ht fel egy utazsra a CS trtnetn t, grcs al vesszk, hogy miknt hathatnak az jtsok s a nem mindig npszer vltoztatsok a Counter-Strike jvjre. Belepillantunk a cheater kzssgbe, megtudhatjuk, miknt volt rgen s mi a helyzet a mai on-line vilgban. Kitrnk kicsit a pro jtkosok munkjra, hogy valban biztos munka-e? Majd a vgn nmi rtekintst hagyunk a jvre s, hogy vajon a CS halla utn lesz-e jtk, ami mlt lesz arra, hogy tvegye a megresedett trnt.
Nyers tnyek a CS-rl
Lssuk teht az alapokat, amik elindtottk a jtkot a vilghatalom fel. 1999-ben kt, amolyan kamrban fejleszt ember (Cliffe s Goose) vette a fejbe, hogy elksztsen egy olyan on-line multiplayer jtkot, amiben nem az egyn teljestmnye a lnyeges, hanem a csapat (ilyen jtk azeltt nem ltezett). A Half-Life megjelensvel s hatalmas sikervel, adott volt a lehetsg, hogy egy elre megrt motorra elksztsk a jtkot. Ez az egy v igazn remek volt egy j on-line multi megjelentetshez, hiszen az internet hozzfrsek szma rohamosan kezdett nvekedni s egyre tbb otthoni PC lett kpes j jtkok futtatsra. Az emberek mindekzben trelmetlenl vrtk, hogy beleugorhassanak egy on-line FPS akciba s kilvezhessk a technikai jtsok valdi zt. A Counter-Strike kitlttte a vrakozs okozta rt, s hamar, szinte pr hnap alatt rohamosan terjedni kezdett s csaknem klasszikuss ntte ki magt.
Az j jtk nem kerlhette el az anyacg figyelmt sem, a Valve tetszst pillanatok alatt elnyerte az j game, olyannyira, hogy rgtn meg is vsroltk annak jogait, a kt fejleszt pedig boldogan mondott igent, hiszen munkjuk gymlcse ekkor rett be igazn. A Counter-Strike elkezdte a menetelst s immron npszersgnek nem lehetett gtat szabni. A hatalmas jtkostmeg beramlsval elkezddtek az egyms kztti versengsek. Ezeket a versengseket pedig elbb-utbb hivatalos korltok kz kellett szortani, erre nem is kellett sokat vrni, hiszen megalakult a Cyberathlete Professional League, ami tbb szzezer dollros fizetssel jutalmazta a vilg legjobb CS jtkosait s a versenyeket szigor szablyok kz szortotta. 2001-ben a Counter-Strike mr nem csak a legnpszerbb FPS jtk volt a interneten, hanem a legnagyobb pnznyeremnnyel jr is.
A hossz id alatt a vilgon szinten mindenhol, a jtkokban s a technolgikban komoly vltozsok s fejldsek trtntek, azonban a CS tovbbra is vitathatatlanul a vilg legnpszerbb jtka maradt. Termszetesen voltak trnkvetel tmadsok ms jtkok fell, mint pldul az Unreal Tournament 2003, a Battlefield 1942 s szmos egyb Half-Life MOD, pldul a Day of Defeat, amik megprbltak izomerbl megindulni a rivaldafnybe, de szinte mind kudarcot vallottak a valdi megmrettetsen azaz a megfelel szm kznsg s npszersg megszerzsben. Lehettek ezek sokkal szebb s jobb jtkok is, az emberek azonban boldogok voltak a Counter-Strike-al, hiszen ez elfutott brmilyen gyenge PC-n, teljesen kiegyenslyozott volt, szrakoztat s ugyanakkor versenyezhet is. A Valve-nak teht nem volt ms dolga csak lni s figyelni miknt vallanak kudarcot a fejket akar kezdemnyezsek, rhghettek a markukba, majd elkezdhettk megalapozni a biztos nyugdjas kor alapjait s belefoghattak az j gyermek elksztsbe, aminek egy egyszer nevet adtak: Steam (magyarul Gz).
A Steam csak az els lps volt, amire tbbek kzt azrt volt szksg mert tudtk egy teljesen j verzi kifejlesztshez egy jl mkd disztribcis hlzat szksgeltetik. Ezutn a terv mr igen egyszer volt. A Valve elkszt egy j motort, s a rgi motort teljes egszben lecserlni, belepakol a jtkba sok-sok jdonsgot s vgl remli, hogy mindenki szpen elkezd vele jtszani. Akrhogy is de gy nzett ki, hogy megprblnak egy teljesen jat bevezetni, s rerltetni a tmegekre. Ennek eredmnyekppen rengeteg jtkos trt t a Souce-ra, de mg tbben maradtak az 1.6-nl ezzel egy rdekes helyzet el lltva a Valve-t – miknt lehetne a CS-seket a Source fel terelni, anlkl, hogy elidegentenk ket a kedvenc jtkuktl?
A legnagyobb problmt sok CS-s szmra az a tny jelentette, hogy a Valve az eredetileg megszokott dolgokat megvltoztatta s elrontotta a rgi plykat. Olyan plykat mint pldul a de_dust2 apr vltoztatsokat hajtott vgre amikbl kifolylag a plya szebb lett s eszttikusabb. Brhogyan is de ezek az apr vltoztatsok bizony hatalmas kvetkezmnyekkel jrtak, megvltoztak az idztsek s vgs esetben a plya egyenslya dlt meg. A gynyr jtkok nem felttlenl jk azoknak a jtkosoknak, akik a kimondottan az on-line lvezetrt jtszanak - nekik kiegyenslyozott jtk a legfbb szempont.
A Valve hamar megadta a krdsekre a vlaszt, mg ha az egyrtelmen a Counter-Strike 1.6-vgt is jelentheti, eldnttte, hogy CS:S frisstsbe fog s az 1.6-ot magra hagyja, gy ahogy van, megprblja jobb tenni az „j” jtkot, megprbl javtani a jtkmeneten s j vltozsokat prbl eszkzlni.. s hogy mit is jelentenek majd ezek a vltozsok, miknt reaglnak az emberek az jtsokra, mit hozhat szmunkra az elkvetkez pr hnap s a jv?
A legfrissebb vltozsok
Az els dolog amit a Valve a Source-ban megtett, hogy eltvoltotta azt az iszonyatos rohampajzsot, amire a pajzsutl CS-sek tmege egy szval felelt: „Hurr!”. Ms vltozsokat is rmmel fogadott a np kztk pldul az elejtett grntok megszerzsnek lehetsgt is. De sajnos a sok j jts mell becssztak a rosszak is, belekontrkodtak a plykba azzal az indokkal, hogy a jtkmenetet kiegyenltsk, az j villangrntok sokkal ersebbek lettek (ami ugyan jval realisztikusabb de nem felttlenl a CS-be val) s kezdetben kiadtk az j netkdot, ami miatt a jtk neten gyakorlatilag jtszhatatlan lett.
Ezenkvl a jtkosok igen boldogtalanok voltak a „csszkl” hitboxok miatt s a fejlvsek szmnak gyarapodsval a gyorsabb hallozs miatt (egy lvstl meghals). A faltunkols megszntetse (a falakon t lvldzs) csak kis felhborodst keltett, hiszen az 1.6-osok nagy rsze inkbb prtolta, hogy egy 40 cm vastag falon ne lehessen mr tlni, azonban ezzel egytt tbb rnyi munkt jelentett mg megtanultk milyen szgben s miknt kell tlni az ajtkat a maximlis hats rdekben. Rengetegszer lertk, hogy kr volt korn elindtani a CS:S-t, hiszen az mg egy befejezetlen jtk volt abban az idben, s az els benyoms sokat szmtott, emiatt a jtk sokak tetszst nem nyerte el, s gy a nagy durrans is elmaradt, a CS:S ezzel rknyszerlt a lass haladsra a npszersg fel.
A Valve nagy erkkel kezdett teht dolgozni, s elkezdte szalagon gyrtani a frisstseket s javtsokat a jtkhoz. Elszr kiadott kt klasszikus plyt a de_nuke-ot s a cs_militia-t, amiket szpen kvettek az jabb mapok. Mostanban pedig (vitathat mdon) egy j radarrendszerrel rvendeztette meg a jtkosokat. A kis zld krcskt felvltotta egy szgletes doboz, amiben jval tbb informcit tudhatunk meg az eddiginl, lthatjuk az tvonalat amerre menni akarunk, illetve fel-fel villannak a csapattrsaink ltal szlelt ellenfelek is. De valban ezek azok a vltoztatsok, amik becsbthatjk a rgi s a mg a jtkot nem ismer genercit az j jtkba?
Tall a Valve vajon megoldst?
Az igazi problma megltsunk szerint, hogy a Valve vgleg lemondott a rgi 1.6-os kzssgrl. Sajt bevallsuk szerint ez egyszer dolog, de egyltaln nem rossz – ki a rgibl s be az jba taktika – azonban a statisztikk kicsit mst mutatnak. A CS:S megjelense ta a jtk a CS-sek kzel egyharmadt tudta magval ragadni (lland statisztikkat itt tallhattok), s a szakadk a vltozsok ellenre egyelre csak minimlis mrtkben cskken.
Teht mit tesz most a Valve? Nyilvnvalan elkerlhetetlen, hogy a CS:S tvegye a Counter-Strike-tl a vezet pozcit az FPS on-line jtkok terletn, magval hozva termszetesen a Source motor gyzelmt is. A Valve nemrg jelentette be, hogy egy miden eddiginl radiklisabb smt kvn csatarendbe lltani, ezzel azt remlve, hogy a jtk mg szlesebb hallgatsghoz jut el. A dinamikus fizetsi rendszert megvalstsval majd fny derl arra, hogy mik a vsrlsi szoksok a CS-sek kzt a vilg minden rszn, azonban a vltoztats sokak szmra idegen, hiszen egy olyan dolgot kvn a Valve megvltoztatni, ami a kezdetek ta csaknem fixnek tekinthet. A msik oldalon viszont ott van a lehetsg, hogy ne hasznljuk a rendszert, gy szerencsre nem lehet azt mondani, hogy a Valve ezttal knyszerten jtkosait, hogy elfogadjk, azt amit nem szeretnnek.
„Sok fegyver s kiegszt ra a Counter-Strike-ba val bekerlse ta egyltaln nem vltozott. Ezek az rak nagy hatssal voltak mindig is a jtk kiegyenslyozottsgra. Mi a Valve-nl tudjuk, hogy nem vagyunk egyedl, akik azt gondoljuk, hogy szmos fegyver ra a CS-ben soha nem volt az rtkhez megfelel. (Ehh, jjellt?). Azonban, ha egy kicsit lltgatunk ezeken az rtkeken, akkor hamar kiderl mi az igazsg. A Counter-Strike:Source-ba hamarosan bekerl egy j rendszer, ami a vsrlsok szerint vltoztatja az rakat, s figyeli mibl mennyit vsrolnak az emberek.”
s valjban hogyan is mkdik ez? Minden hten, vilgszerte a szerverek feltltenek egy fjlt a Steam rendszern, amiben benne van hogy mennyi pnzt kltttek a jtkosok a fegyverekre a CS-ben. Pldul ha $100-bl $10-et kltttek AK-ra akkor az AK ra 10%-ot fog nvekedni (a rendszer teht figyeli, hogy az sszes kiosztott pnzbl mennyit klttt a np AK-ra s ettl fggen drgtja vagy razza le a termket). Ellenkez esetben teht, ha kevs pnzt adunk ki egy msik fegyverre, mint mondjuk a Shotgun, akkor annak az ra rtelemszeren elkezd cskkenni. A vgs szndk ezzel az, hogy nmi vltozatossgot csempsszenek a jtkba, pldul hogyha valaki soha nem hasznlt MAC 10-et, akkor vgre folyamodjon hozz, hiszen az ra vgre versenykpes lesz a piacon.
Sajnos a Valve ideja nhol igen srlkeny lehet, s gy gondolom, hogy a jtkot sok helyen rossz irnyba terelheti. Lssunk pldul egy pldt: Jelenleg rengeteg jtkos mellzi az AWP hasznlatt (gyengbbek kedvrt ez a legersebb tvcsves puska a jtkban s kicsit idegen a CS:S-tl). Az elbb emltett okbl rengeteg szerveren tiltva van a puska, illetve ahol nincs ott sem szvesen hasznljk az emberek, hiszen „lma fegyver”-nek tartjk. Ez termszetesen azt vonja magval, hogy a fegyver ra vgtre is elkezd zuhanni. Egy id utn pedig az ra olyan alacsony lesz, hogy ahol nincs kitiltva a fegyver, mindenki elkezdi hasznlni ezzel tnkretve egyms jtkt. Aztn kvetkezik egy j ht, amikor ismt senki nem hasznlja. Azutn pedig ismt egy ht, amikor mindenki azt veszi s az ra ismt a csillagos gig emelkedik, teht senki nem veszi majd a kvetkez hten. s ez gy megy jra meg jra. Arrl mr nem is beszlve, hogy a fegyver rak lland vltozsval a jtk kiszmthatatlann vlik, s erre nem lehet biztos stratgit pteni.
A msik nyilvnval problmt azok a szerverek jelenthetik ahol a kezdpnz $16000 dollron van. Belthat, hogy ezek a szerverek jelentsen emelik majd az rakat, hiszen itt a vsrls szinte minden krben a drga puskkat rinti majd, gy ferdtik az rtkeket. A kvetkez problmt a versenyszer jtk fogja jelenteni, hiszen hogyan lehetne kipteni taktikt egy plyra, ha a fegyver ra az egyik hten mg ennyi a msikon meg mr annyi? Kpzeljnk el egy foci mrkzst egyik hten, ha valakit a 16-oson bell felrgsz semmi problma nem lesz belle, azonban ha azt a kvetkez hten teszed mr bntetvel jutalmazzk. A versenyszer jtk elterjedsben a CS 1.6-nak hatalmas szerepe volt, az j dinamikus rrendszer bevezetsnek ebben a szfrban gyakorlatilag semmi rtelme s jelentsge nincsen, teht gy nz ki, hogy a Valve brmennyire is szeretn jelenleg, ez a rendszer hallra van tlve s valahol ezt k is rzik, hiszen nem vletlenl hagytk benne a kikapcsolsi lehetsget. A felhborods helyett taln gy kne erre tekinteni, mint egy opci, ami ha akarjuk valban sznestheti a jtkot, ha pedig nem akkor mehet a sllyesztbe mint anno a pajzs.
Nagyon gy nz ki, hogy a Valve prblja utnozni az online vilgot azzal, hogy egy ilyen dinamikus gazdasgot pt, aminek akr a fiatalsg oktsa is lehetne a clja, de a valdi okrl senki nem tud, hiszen mi rtelme egy olyan rendszer bevezetsnek, amit valsznleg csak az emberek tredke fog ignybe venni.
s vajon vannak pozitvumok is? Sajnos, jelenleg a kilts igen bors. A szmok azt mutatjk, hogy a Valve elz patch–ei s frisstsei csak mrskelt vltozst hoztak. CS1.6 mr nem piackpes jtk, hiszen rgi s elavult, illetve a tmogatsa is teljes egszben megsznt. Mindennek tetejbe a Valve tervezett vltoztatsai az utd jtkot mg npszertlenebb tehetik, s ezzel egy igen rossz szituciba sodorhatjk a CS-t mindkt irnybl. Jelenleg az egyetlen jrhat t az lenne, ha visszatrnnek a gykerekhez, s az 1.6-bl kiindulva ksztennek egy a mai kornak megfelel mgis jtszhat utdot. Vgs soron a Valve is ezt tervezi, csak ppen nem egy j verzi fejlesztsvel kvnjk elrni a clt, hanem a Counter-Strike:Source helyrelltsval, azonban eme folyamat vge a felsorolt vltoztatsokat figyelembe vve egyelre nem tl bztat, illetve mg mindig komoly problmt jelentenek a cheaterek, fleg az 1.6-os kzssgben, akiket a jtk kezdete ta nem tudott a Valve normlisan kigyomllni, s hogy ennek mi az oka?
Cheat-els
A cheat-els (csitels) a Counter-Strike els napjai ta ltez fogalom a jtk krl. A jtkosok klnbz unfair eszkzkhz, mint pldul a speedhack-hez (gyorstott mozgs, futs), wallhack-hez (falon tlts) s aimbot-hoz (automata clzs) folyamodnak. Sajnos kztudott tny, hogy a cheat-ek s ezzel a cheaterek szma folyamatosan nvekszik s vilgszerte szinte minden szerveren megtallhatak, hiszen ezeknek a jtkosoknak igen egyszer dolguk van, csak letltik, teleptik s szimpln bemennek a jtkba csalni.
A knnyen hozzfrhet, kimondottan on-line jtkok szmra kifejlesztet cheat-ek bizonytalansg rzst csempsztek az amgy bks s egszen bartsgos kzssgbe. Az sszes free-for-all public szervertl elkezdve a pro-szint online tornkig a fertzs mindentt jelen van. gy dntttem, hogy tbbet megtudok a cheat kzssgrl gy megkerestem Joolz-t, aki az egyik legszlesebb krben hasznlt hack kifejlesztje. Egy stt, eldugott IRC szobban talltam r (csak kpletesen, hogy rezztek milyen a kzssg erre fel) s az albbi beszlgetst folytattam vele.
Pontosan milyen szereped is volt a CS cheat-ek kifejlesztsben?
Joolz: n voltam az els ember aki megjelentetett egy publikus cheat-et, ami az akkori legjobb vdelmet a CSGuard-ot (by Olo) kpes volt megkerlni, ezt a nyilvnossg el trtam a kddal egytt, a neve pedig OGC lett. Emellett n voltam az els ember, aki kpes volt kikerlni a VAC-ot (Valve Anti Cheat)
Pillanatnyilag ennyit tettl hozz a CS tmadshoz? Mostanban is ksztesz mg cheat-eket?
Joolz: Mint mondtam ez volt a hozzjrulsom a cheat fejlesztshez, amit azta is elszeretettel hasznlnak s fejlesztenek. Ez egy elkanyarods volt, amire azonban bszke vagyok. Manapsg egy on-line jtk trsasgnak dolgozom a neve Prize Fight, ebbl kifolylag nem tervezek tbb cheat-et kszteni. Helyette inkbb egy Anti-Cheat programon dolgozom az emltett cg megbzsbl.
Megjegyzs: Aki nem hallott mg rla a Prize Fight egy szolgltats amin fogadni tudunk, illetve j esetben pnzt nyerni olyan online jtkokon, mint pldul a Counter-Strike.
Van jelenleg tudomsod arrl, hogy mi a helyzet a cheatek krl, pldul a CS:S-ben?
Joolz: Jelenleg gy nz ki, hogy a CS1.6 – knnyen s teljes mrtkben hack-olhat klnbz kliens oldali csodkkal. Ezek a cheat-ek nylt forrskdak s a VAC2-t gyakorlatilag simn lekzdik. A Source egy kicsit ms tszta s abban egyltaln nem vagyok otthon.
Milyen rzs a svny msik oldaln dolgozni s anti-cheat-eket fejleszteni?
Joolz: n kimondottan kedvelem, amit csinlok. Igazn mks, hogy olyan valamit kell rjak, amirl nekem is tudnom kell, hogy n magam sem tudom megkerlni. Nem nehezebb feladat csak msabb.
A Te anti-cehat-ed a legjobb ezek szerint, miben lesz jobb mint a Valve Anti-Cheat?
Joolz: A trsasg ezt bizalmasan kezeli, teht nem tudok nyilatkozni arrl, hogy miknt fog jobban s msknt mkdni ez az anti-cheat, bocsi.
Mi a vlemnyed a tbbi anti-cheat-rl a piacon? Szerinted melyik a legjobb? Vagy mind ugyanolyan?
Joolz: gy gondolom, hogy a piac igen fragmentlt. A legtbb liga a „Screenshot klienseket” hasznlja, ezek amolyan cltalan 'neknk j lesz' tpus anti-cheatek, amiket minimlis erkifejtssel meg lehet kerlni. VAC2 erssge a Delayed Ban (halasztott kitilts) rendszerben van, ami szerintem igen gyenge, a clja pedig, hogy a jtkos legkzelebb mr ne is prblkozzon a csalssal. Szerintem ez nem egy fair lps - a cheat-el vagy prblkoz jtkosokkal szemben– nem tartom j megoldsnak a globlis ban-okat
Teht Te nem rtesz egyet a Valve kemny taktikjval?
Joolz: Nem, n nem, szerintem ez csak btortja a Steam account lopkodkat. Nem azt mondom, hogy „jtszanak nyugodtan” - n azt mondom „dobjuk ki a szerverrl vagy csak simn ne engedjk belpni ket a csapatba”, mint ahogy azt a C-D (Cheating-Death egy msik anti-cheat program) is tette.
Ezek az account lopsok igazn elszaporodtak mostanban nem?
Joolz: Igen, ez egy igen felkapott tma mostanban – olyan mint a CD kulcs lopsok az 1.5 idejben.
s mi a vlasza a Valve-nak erre a problmra szerinted?
Joolz: Megltsom szerint – nem tesznek eleget az gy rdekben, s rosszul kezelik a helyzetet. De nem kvnom ket vdolni.
Szerinted van brmifle erklcsk a vitatott tmban szereplknek akik cheat-elnek az online jtkokban? rezted valaha is magad bnsnek brmifle cheat elksztsekor?
Joolz: n nem rzem s soha nem is reztem magam bnsnek az online cheat-ek ksztse sorn. n ezeket megcsinltam s ennyi. Vlemnyem szerint... Az emberek, akik letltik a cheat-eket s csak simn „hasznljk” nekik kell rezni, hogy bnsek (de sajnos ltalban nem teszik).
Be kell valljam n soha nem tekintettem ebbl a szemszgbl a kmny cheat-els kvetkezmnyeire vagyis szerintem a legjobb megolds mg mindig a hasznlk szigor bntetse vagyis a ban, csak ez tnyleg arra fel tolja a cheat ksztit, hogy Steam accountokat lopjanak, ami viszont rtelemszeren nem j. A vilg cheat kszti csak a programozk egy rsze, akik gy demonstrljk a kpessgeiket, s jelenleg a szimpla rendes felhasznlk a clpontok, akiktl az accountot le tudjk lopni. Jelenleg taln ez a legnagyobb problma, amit mg mieltt mg jobban elfajulna, orvosolnia kne a Valve-nak.
Hazugsg lenne azt mondani, hogy ez az egyetlen problma, amire a Valve nem tudja mi a megolds. A cheat-ek mindenki szmra hozzfrhetek, nem kell mst csinlni csak simn keresglni az interneten s pr perc alatt, akr az eBay-en tallhatunk £4,99-rt olyat, aki elad neknk egyet, ami szintn szlva rlet. A folyamatos munka s egy fggetlen cheat megakadlyoz szoftver lehetne a problma megoldsa, de ahogy joolz is mondta a kzssg ezen a tren igen fragmentlt. A cheat-els megakadlyozsa az online jtkokban, mint pldul a Counter-Strike egyelre nem tlt el minket tl sok bizalommal, illetve a vltozsra mg igen sokat kell vrjunk.
Mint ahogy arra is, hogy a CS olimpiai szm legyen, de vajon merre tart a professzionlis jtk?
Mi az a pro dolog?
A Counter-Strike jtssza a fszerepet a legtbb professzionlis jtk tornn manapsg. Ezek a versenyek ltalban nagy hardvergyrtk, mint pldul az Intel vagy az Nvidia ltal vannak szponzorlva, illetve elltva, tbbek kztt olyan jtkokra kiemelten figyelve, mint a Warcraft 3, a Counter-Strike 1.6 illetve sok esetben a Quake 3. Ebben a szituciban ezek a jtkok ltalban nem ignylik a legjabb hardvereket azrt gy rtetlenl llunk a tmogatsok mgtt, hogy kicsit rjjjek miknt is megy ez a dolog elltogattam a World Series of Video Games-re (WSWG) Londonbl, hogy egy kicsi rpillantst kaphassak a professzionlis jtkra, a menedzsmentre s a cgekre, amik pldul a CS mgtt llnak.
A szponzorok
Az els s leglnyegesebb krdsem az volt, hogy a nagy cgek mirt lgnak a jtkok krl. Elkaptam Alsadar Bailey-t egy beszlgetsre, aki a Rock produkcis menedzsere, s a kvetkezket vlaszolta erre.
"Mi jelenleg a Dignitas (az egyik legismertebb cs:s csapat a rendezvnyen) csapatt tmogatjuk a legjabb high-end laptopjainkkal, amiket az aktulis meccseiken vetnek be. Manapsg mg a legtbb jtk nem kvnja meg az igazn high-end PC-k hasznlatt, azonban az emberek nagy rsze mgis ignyt tart a legfrissebb alkatrszekre.
Jelenleg mi kimondottan a jtkos kznsget tartjuk clpontnak. Pldul itt van egy szuper tulajdonsg az j laptopjainkon, amiken a jtkosok ki tudjk kapcsolni a tuch pad-ot. Ez azt jelenti, hogy ha jtkos egrrel jtszik nem kell amiatt aggdnia, hogy megprdl, ha vletlenl megrinti a jtk hevben a pad-ot. A jtkosaink imdjk ezt a feature-t."
rdemes ez gyben betekinteni, hogy ezek a jtkosok, nevezetesen a CS-sek milyen szinten kvetik a technikai haladst. Egy kicsit alaposabban tnylazva a Steam ltal ksztett felmrst a kp az elhangzottaknak kicsit ellent mond. A felmrs szerint ugyanis 78,499 ember, azaz a Steam felhasznlk tbb mint 11%-a hasznl GeForce 6600-as sorozat krtyt, ami aligha nevezhet a legjobb krtynak a piacon. Ebbl teht arra a kvetkeztetsre juthatunk, hogy bizony ezeknek a cgeknek az igazn „nagy” kznsget csak a hardcore jtkosok jelentik, gy rtelemszer, ha ezeken a versenyeken megjelennek mint tmogatk.
A jtkosok
Miutn hallhattuk a cgek perspektvjt, tekintsnk bele a dolgokba egy jtkos szemszgbl. Marc Mangiacapra az egyik legrgebbi fizetett jtkos a 4Kings nev Counter-Strike csapatban, jelenleg az egyik legjobb Eurpai jtkoskn tartjk szmon. Megragadtam teht az alkalmat s egy hts ajtnl dohnyzs kzben gyorsan kikrdeztem minden kdsts nlkl ezekrl az rdekes dolgokrl, klns tekintettel termszetesen a pnzrl. A kvetkezt mondta:
Marc: n vente egy fix fizetst kapok, ami bven elg is lenne. Minden ezenfell nyert sszeg, amiket a tornkon vagy a egyni gyakorl tantsokon kapok bnusznak tekinthet.
Egyni gyakorl tants? Vagyis azok a jtkosok akik nem tudnak jtszani fizetnek neked, hogy megtantsd ket? Marc gy folytatta:
Marc: Szmos klnbz jtkost tantok, kezd jtkosoktl egszen a magas szint palyer-ekig. Az emberek azrt keresnek meg, hogy elemezzem a jtkukat, trgyaljam meg velk a taktikkat s javtsam a clzsi kpessgeiket.
El kell ismerjem hogy a msoknak fizet jtkosok tlete elg rltnek tnik, de gy vlem semmi esetre sem jelenthet komoly pnzt: „Maximum pr ezer fontot keresek vele – Jah!” Mondta Marc kzmbsen. Elkpeszt.
Ejha, nagy valsznsggel kicsit albecsltem a top CS jtkosok pnzgyeit. Marc folytatja:
Marc: Az Intel szponzorl minket vente £100 000 Font-al, emellett tmogatja a 4Kings konfigjait. Mi mr a vilg minden tjkn jtszottunk Dl Koretl kezdve az Egyesl llamokig. Fan-ok csoportja krt mr tlem alrst egy knai tteremben s szerepeltem mr a Daily Telegraph foldaln. Nyugodtan mondhatom, hogy a jtk tett engem nmikpp hress.
A vilg professzionlis jtka javarszt fiatal jtkosokkal van tmve, teht arrl krdeztem Mark-ot, hogy mit gondol, mennyi ideig tudja/kvnja folyatni pro-gamer-knt.
Marc: Nagy valsznsggel krlbell egy v mlva befejezem, mert a Counter-Strike Source soha nem lesz egy pro-szint jtk.
Marc-nak ezutn szaladnia kellet fnykpezkedni az Intel promci fotzsra. Jllehet nem a pro-szint CS az egyetlen irny ettl fggetlenl be kell ltni a pnzgyi httr itt a legnagyobb.
Marc azzal fejezte be a mondkjt, hogy a CS:S soha nem lehet a toppon gy otthagyott engem a hirtelen megfogalmazott krdsekkel magamban. Ha a CS:S soha nem tltheti be a CS1.6 szerept akkor a pro-gaming meghal? Ha feltennm ezt a krdst a jtkosok tbbsgnek, akkor a vlaszok meglehetsen vegyesek lennnek. Neknk volt a legkellemetlenebb elfogadni, hogy a pro-gaming bajban van – ami persze nem meglep, hiszen eddig is mindenki a professzionlis lom elrsre trekedett.
Az igazsg az, hogy a mostani vltozsok a CS:S-ben egy kicsit ms irnyba trthetik a pro-jtkosokat, ami nem a legjobb dolog a kzssg szmra. Az ok arra, hogy vannak professzionlis jtkosok, egyszeren arra vezethet vissza, hogy a jtkosok mgtt npszersg van s hresek. Ha nincsenek professzionlis jtkosok az szimpln azt jelenti, hogy a jtk nem elg j.
De akkor vajon mi lesz elg j?
Mi a kvetkez?
A Counter-Strike nagyon messze van a halltl, ez tisztn ltszik a rklttt pnz mennyisgbl, a szponzorok s a jtkosok egyfolytban foglalkoznak a jtkkal. Brhogy is, a csaldottsg a fejlesztsek miatt, a kzssg eljutott a forrspontig s szinte sugrzik a CS-sekbl, hogyha ltezne egy msik, de hasonl jtk rtrne az j tra s azt mondan, mtl azzal jtszom.
Nem hazudhatunk a f problma kapcsn sem – az sszes f versenytrssal szemben a Counter-Strike npszersge nem lesz elegend: Day of Defeat, Battlefiled 2 s a Call of Duty 2 mind mind szuper jtkok s hatalmas sszegeket hoznak – azonban hinyzik bellk egy alkotrsz, ahhoz, hogy valban kissk a trnbl a Counter-Strike 1.6-ot. Ha a Source jn s tveszi az 1.6 helyt, bekvetkezhet az, hogy nem marad talpon a versenytrsakkal szemben, hisz a grafikja megllja mr a helyt, azonban valami hinyzik ugyangy, mint a felsorolt jtkok esetben, s mint ahogy mondtuk bekvetkezhet, hogy a kzssg nem ll majd ki a Source mellett.
Teht milyen irnyba mozdulhatnak el? Ez nem egy kellemes szituci az biztos, az egyik remnysugr a CS ProMod lehet. Ez egy mod lenne a CS-hez, ami a Source motorjba s grafikjba pten bele az eredeti jtk elemeket. Ez igazn j tlet, jelenleg egy amatr csoport dolgozik rajta s csak az lelkesedskn mlik milyen tempban dolgoznak, gy a megjelensrl sincs jelenleg informci.
Ha a jvbe tekintnk az on-line lvldzs jtkoknl egy igen vegyes csomaggal szembeslhetnk. A Battlefield 2142 egy kicsit rdgien nz ki, World of Warcraft llandan tr flfel s egyre tbb jtkost vonz, aki eddig a de_dust-on gyilkolta a npeket, keresi vajon merre lehet Azeroth.
Rengeteg rdekes jtk van a lthatron ez tny. Huxley egy nagyravgy MMOFPS. Egy igazn komolyra sikeredett grafikval megldott jtk, ami igazn j koncepcival llt el, ami a kzssg szmra is igen rdekes lehetne, hiszen a WoW vilgba kvnja az FPS-t beleltetni. Egy msik jtk a Crysis, az amirl taln mr mindenki hallott, a ksztk az jabb interjikban mr arrl szmolnak be hogy a fkuszban a multiplayer funkci lesz de termszetesen single playerben is lehet majd jtszani.
n remlem, hogy az online jtkosok kzssge olyan lesz mint a kltz madr – vagyis nem mozdulnak addig amg az idjrs ezt nem kveteli meg, s mind addig szorosan kitartanak amg nem jn egy msik olyan jtk, ami megfelelen alkalmas felvltani minden idk legjobb jtkt a Counter-Strike-ot. Addig is... ki jn a Dust2-re gamelni? ;)
|